måndag 2 februari 2009

Favoritfisk

Idag blev det en av mina favoritfiskrecept. Det är såå gott. Mycket smak och enkelt att göra. Jag brukar göra nån typ av grönsaksröra till detta och idag blev det purjolök, champinjoner, paprika, zucchini och vitlök. Bara att fräsa ihop och sen krydda med svartpeppar.
Fiskreceptet finns nedan. Hoppas ni också gillar rätten.

Kryddstark lime- och mandelfisk i ugn (Från Allt om mat)
2 personer

350 g hällefiléer eller annan vit fisk (jag tar panguasfile)
1 lime
2 msk flagad sötmandel eller solrosfrön (jag tar pumpakärnor istället för sötmandel)
1 krm salt (jag brukar utesluta detta då jag tycker det är tillräckligt med salt i marinaden)
Kryddblandning:
1 msk olivolja
pressad saft av ½ citron
½ dl finhackad persilja
½ dl finhackad färsk koriander (kan uteslutas)
½ tsk salt
½ tsk paprikapulver
½ tsk mald spiskummin
½ tsk sambal oelek
Tillbehör:
Kokt potatis
Grönsallad

Fisken blir god om den får marinera flera timmar i kryddblandningen.

Blanda ihop ingredienserna till kryddblandningen. Skölj fisken i kallt vatten och klappa den torr med hushållspapper. Skär några snitt i fiskfiléerna. Lägg dem i en ugnssäker form och gnid in kryddblandningen i fisken, täck med plastfolie. Låt marinera i kylen i minst 30 min eller upp till 8 timmar.
Sätt ugnen på 200 grader. Skiva limen och lägg runt fisken. Strö över mandel eller frön och salt. Stek fisken mitt i ugnen ca 20 min. Servera med kokt eller pressad potatis och grönsallad.

1 kommentar:

  1. Karro, visste inte att du alskade mat?! Kul! Da far du laga middag till mig nar jag kommer hem tycker jag ;) Hoppas att allt ar bra hemma. Skot om dig och halsa alla! Kramar

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...