lördag 27 juni 2009

Broccolipaj

Vilket underbart väder vi har. Varmt och skönt. Idag gjorde jag en broccoli och purjolökspaj. Tycker pajer är väldigt goda och smidiga att ha på sommaren.
I denna paj har jag även i bacon som jag tycker passar bra ihop med broccoli och ger sälta.
Receptet kommer från Arla så ni får originalet men jag tipsar om att ha i bacon.


Broccoli- och purjolökspaj

Pajdeg:
125 g smör
3 dl vetemjöl
1 msk linfrön
2 msk kallt vatten

Fyllning:
250 g broccoli
1 purjolök
1 vitlöksklyfta
1 msk smör
3 dl riven Arla köket kvibille
Svecia (jag brukar ta 1 dl ost och 60 ädelost istället)

Äggstanning:
3 ägg
3 dl Arla köket matlagningsgrädde
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Sätt ugnen på 200 grader.
Hacka samman smör, mjöl och linfrön för hand eller i matberedare till en grynig massa.
Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en smidig deg. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter, gärna med löstagbar kant. Ställ i frysen i 10 min. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen i ca 10 min.

Skär broccolin i bitar och koka den i lättsaltat vatten ca 5 min, låt rinna av. Ansa och skär purjolöken, skala och hacka vitlöken. Fräs löken i en stekpanna tills purjolöken är mjuk men inte tagit färg.

Vispa ihop ägg, mjölk och grädde. Salt och peppra. Fördela lök, broccoli och riven ost i pajskalet och häll på äggstanningen. Grädda pajen i mitten av ugnen i ca 35 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...