fredag 4 september 2009

Auberginelasagne

Min favoritmat är ju bland annat lasagne som jag vuxit upp med och fortfarande har som en favorit. Jag kör på samma recept som min mamma och kan inte göra om den på nåt annat sätt för då saknar jag min "gamla" lasagne. Men då pratar jag om vanlig traditionell lasagne. För ett par veckor sen gjorde jag ju kycklinglasagne och idag blev det ännu en ny sort. Auberginelasagne, som jag hittade i en av alla dessa mattidningar som pryder bokhyllan :)
Jag hade inga förväntningar på denna men den var supergod. Absolut en rätt som kommer att göras fler gånger.

Det liknar mer en moussaka tycker jag. I receptet använder de en chili- & vitlöksolja men det bytte jag ut mot chiliflakes och pressad vitlök. Funkar jättebra. De har även 2 förpackningar krossade tomater med men jag tog bara en. Jag tror det blir lite för löst och såsigt med mer. Jag använde Mutti´s coctailtomater på burk. Som jag har nämnt tidigare så är det bästa märket på tomater på burk (enligt mig). Jag hoppas ni tycker detta låter gott och att ni vill testa maten.


Auberginelasagne
4 port

1 gul lök
500 g nötfärs
1 msk rapsolja + 2 msk till pensling
2 förp krossade tomater á 370 g (en förpackning går lika bra)
2 msk tomatpuré
2 tsk chili- & vitlöksolja, t ex Zeta (chiliflakes och pressad vitlök funkar också bra)
½ tsk timjan
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 auberginer (600 g)
2 paket mozzarella á 125 g (snåla absolut inte med detta och ta inte mindre)
1 påse babyspenat (80 g)

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Skala och hacka löken.
3. Stek lök och nötfärs i oljan tills färsen har fått färg. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, chili-& vitlöksolja, timjan, salt och peppar. Låt puttra under lock 10 min.
4. Skär auberginerna på längden i tunna skivor. Pensla dem med 2 msk olja och stek i en het stekpanna ca 2 min per sida.
5. Skiva mozzarellan.
6. Täck bottnen på en liten ugnsform (26 * 20 cm) med köttfärssås. Lägg på ett lager med aubergine, spenat och mozzarella. Lägg på nästa lager med aubergineplattor och fortsätt varva köttfärssås, spenat och ost. Avsluta med ett lager sås och mozzarella på toppen.
7. Grädda mitt i ugnen ca 30 min.

(De blåa kommentarerna i blått är mina egna tips)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...