söndag 4 oktober 2009

Italienska biffar i medelhavssås

Letade i mina receptgömmor och hittade ett enkelt och lättlagat recept som lät väldigt gott. Enkla ingredienser och som nästan alltid finns i mitt kök. Hade inte så stora förväntningar på resultatet men kan säga att jag njöt för fullt. Ett recept som kommer att göras många gånger framöver. Det var såå gott. Och det gick på ca 30 min att tillaga så ett jättebra tips för vardagarna om man vill ha nåt som går snabbt och är gott. Jag gillar när man hittar såna här små guldklimpar i sina receptsamlingar.


Italienska biffar i medelhavssås
4 port

400 g köttfärs
1 ½ msk potatismjöl
1 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk rivet citronskal

5 soltorkade tomater inlagda i olja
2 ½ dl mellangrädde
½ tsk torkad salvia
salt och peppar

Blanda färsen med potatismjöl, mjölk, salt, svartpeppar och citronskal.
Forma 8 jämnstora biffar. Stek biffarna i stekpanna ca 3 min på varje sida. Ta upp biffarna ur stekpannan. Hacka tomaterna. Blanda grädde, tomater och salvia, salt och peppar i stekpannan, lägg i biffarna. Låt puttra ca 2 minuter.

Servera med pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...