söndag 29 november 2009

Kyckling i julmust


Nu är det första advent. Det är städat och ljusen står beredda att tändas. Glöggen ska snart öppnas för första gången denna jul. Det är Blossa 09 som står redo att provsmakas.
Men innan dess så var det middag och vad passar inte bättre än att ha en julmustsås till kycklingen? Tyckte det var en passande dag att testa det. Det är Arla som bjuder på receptet.
I receptet står minifraiche men jag använder oftast de fetare så jag tog vanlig creme fraiche.
Såsen var väldigt god. Fyllig och passar jättebra ihop med kycklingen. Till detta gjorde jag även frästa morötter med vitlök och persilja. Smaskens!

Julmustkyckling
4 port

4 kycklingfiléer
smör
2 dl minifraiche
2 dl julmust
1 hönsbuljongtärning
1 tsk malen ingefära
1 tsk rosmarin
1 msk kinesisk soja

Bryn kyckling i smör på båda sidor i en stekpanna. Blanda minifraiche, julmust, buljongtärning, ingefära, rosmarin och soja i en traktörpanna. Lägg i kycklingen och låt koka ca 10 min. Garnera ev med färsk rosmarin. Servera med potatis och frästa grönsaker.

1 kommentar:

  1. Haha, kul att du lagade till både musträtten och morötterna.

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...