söndag 14 mars 2010

Laxlunch i vårsolen

Idag tillbringades dagen hos mina föräldrar. Solen sken och det var så vackert ute så då vill man inte sitta hemma i lägenheten. Min syster och systerson var också över på besök så det var mycket trevligt. Vi satt ute mot husväggen och fikade i solen. Mamma hade gjort en hallonpaj och jag hade med mig ett gäng macarons som mina föräldrar och syster fick dela upp och ta med sig hem. Det var underbart att sitta ute och känna solen värma lite smått.
Sedan gjorde mor och syster lunch som var en laxrätt från senaste numret av Allt om Mat.
Det var mycket gott och kändes som en lyxig söndagslunch som intogs på den inglasade varma altanen. En rätt jag kommer att göra själv framöver. Så dagen har varit underbar, tråkigt bara att helgen är slut och vardagen väntar åter igen. Receptet finns under bilderna.




Lyxig lax i ugn
4 port

600 laxfilé
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
1 burk kräftstjärtar i lag (ca 340g)
1 tub mjukost med kräft- eller skagensmak (200 g)
2½ dl mellangrädde
2 msk konc hummerfond
1 dl finhackad dill
½ tsk salt
1 krm cayennepeppar
1 dl riven västerbottensost

Tillbehör:
Pressad potatis
sparris
citronklyfta

1. Sätt ugnen på 200 grader. Lägg fisken i en smord ugnssäker form. Salta och peppra. Häll av kräftstjärtarna och fördela dem över fisken.
2. Blanda mjukost, grädde, hummerfond, dill, salt och peppar. Fördela blandningen över fisken. Strö på osten. Gratinera mitt i ugnen 20-25 min.
3. Servera laxen med pressad potatis, sparris och citronklyfta.

2 kommentarer:

  1. Nu väntar jag ännu mera på att få köpa den nyaste Allt om mat:) Måste bara orka vänta en vecka till för kommer till Sverige först då och i Finland kostar tidningen betydligt mera... Är det räkor som toppar laxen? Det ser så gott ut...
    -Jenni-

    SvaraRadera
  2. Jag kommer lägga ut receptet idag eller imorgon så det behöver du inte vänta en vecka på iaf :) Det är kräftstjärtar som pryder laxen.

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...