söndag 2 maj 2010

Gordons pasta


Vilket underbart väder vi har haft idag! Men man tror att det är varmare än vad det är. Blev väckt idag att mamma ringde och fråga om jag inte ville komma över till dem. Så jag åkte dit och tog även med mig ingredienserna till en pastarätt som även denna kommer från senaste numret av Buffé. När jag kom dit så börja vi med att fika och mamma hade några av mina macarons i frysen som vi njöt av. Sedan bakade mamma surdegsbröd som vi fick njuta av. Senare lagade jag till lunchen som är jätteenkel men när man inte är hemma i sitt egna kök så tar det lite längre tid innan man vet var alla saker finns :) Fräsch och god sommarpasta från Gordon Ramsey. En pasta som absolut kommer göras igen.

Tagliolini med citron, fetaost och basilika
4 port

500 g färsk pasta, gärna tagliolini
skal och juice från 1 citron (ca ½ dl)
5 msk riven parmesan
200 g fetaost
1 kruka basilika
2 msk rostade pinjenötter
olivolja
salt, nymalen svartpeppar

1. Koka pastan enligt anvisning på paketet. Häll av den i ett durkslag, men spara ca 2 msk av kokvattnet i kastrullen.
2. Häll tillbaka pastan i kastrullen. Tillsätt 4 msk olja, citronskal, juice och parmesanost.
3. Smula ner 3/4 av fetaosten och basilikabladen. Vänd runt ordentligt. Krydda med ½ tsk salt och 1 krm peppar. Strö över resterande fetaost och pinjenötterna. Servera genast.

2 kommentarer:

  1. Jag testade den här pastan för några månader sen och den var faktiskt god! Jag tror att jag ska laga pastan på nytt den här veckan när du nu påminde mig om receptet:). Tack för mattipset:).
    -Jenni-

    SvaraRadera
  2. Den här rätten var frisk, god fast och enkel (det var ju inte jag som lagade den). Den kan jag tänka mig att laga själv också. Mycket smak och jag gillar alla smaker som den innehöll.
    Kram mamma

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...