tisdag 11 maj 2010

Kokoslyxig linsgryta

Den här veckan testar jag Linas Matkasse. Eftersom min inspiration har varit lite låg på sistonde så tyckte jag det här var ett utmärkt tillfälle att testa. Du får hem en kasse med matvaror och recept för 5 middagar för 4 personer. Lyxigt att få matkassen levererad hem utan att man behöver fundera på handling och ingredienser. Min kasse kom igår runt 20-tiden på kvällen och jag blev så imponerad av innehållet. Så fräscht och jag blev sugen på all mat direkt. Första kassen man beställer så får man till ett lägre pris och väljer man sen att fortsätta så kostar det lite mer. Så idag beslutade jag mig för att göra den vegetariska rätten. Linsgryta med kokosmjölk. Jag gillar linsgrytor och jag gillar kokos. Gillade jag då den här? Yes, den var supergod. Var lite rädd att kokosmjölken skulle ta överhanden men det gjorde den inte. Sedan serverades den med ris, färsk mango och grekisk yoghurt. Absolut en rätt som jag kommer göra flera gånger. Bra start. Imorgon kommer nästa rätt...

Kokoslyxig linsgryta

1 gul lök
2 msk riven färsk ingefära
400 ml kokosmjölk
400 g krossade tomater
1 mango
250 g morötter
2½ dl torkade röda linser
turkisk yoghurt
3 vitlöksklyftor
1 tsk chilipeppar
2 tsk mald koriander
3 tsk spiskummin
olja
1½ salt
3 dl vatten
Ris

1. Koka ris enligt anvisning på förpackningen.
2. Hacka 1 gul lök. Skala och finriv 2 msk ingefära. Skala och tärna 250 g morötter.
3. Hetta upp olja i en gryta eller traktörpanna. Fräs lök, ingefära och pressa ner 3 vitlöksklyftor. Tillsätt 2 tsk mald koriander, 3 tsk spiskummin, 1 tsk chilipeppar (minska eller hoppa över chilipeppar om du vill ha mild smak) och 1½ tsk salt.
4. Häll ner morotstärningar, 2½ dl torkade röda linser, 3 dl vatten, 400 g krossade tomater och 400 ml kokosmjölk. Koka upp och låt koka under lock på svag medelvärme cirka 20 min.
5. Skär 1 mango på var sida om den platta kärnan. Skala bitarna, tärna och lägg upp i en skål. Servera linsgrytan med ris, färsk mango och turkisk yoghurt.

1 kommentar:

  1. Hej
    Vi söker matlagningsintresserade par till nytt Tv-program
    Kika in på kanal5.se eller mejla restaurang@jarowskij.se för mer info

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...