söndag 29 augusti 2010

Kreolsk gryta

Den här grytan har funnits under hela min uppväxt. Mamma gjorde den lite då och då vid lite festliga tillfällen. Den är så god med alla dessa "grejer" i. Så mycket smaker! Så grytan har även fått följa med mig till mitt kök. Jättebra rätt att bjuda på. Tycker man att den blir för fet med vispgrädde eller om man är känslig för laktos så kan man använda sig av iMat som är havregrädde. Jag testade iMat igår och det blev lika gott.
Vill man göra receptet nedan för 4 pers så räcker det med en fläskfilé och tre deciliter grädde men full mängd av övrigt.

Kreolskans gryta
6 pers

900 g fläskfilé
2-4 kabanosser eller andra starka korvar (150 g)
2 röda paprikor
1 burk syltlök (200 g)
1 burk cornichons eller ättiksgurka (200 g)
1-2 dl svarta oliver, gärna urkärnade
1 msk smör
2 krm svartpeppar
1 ½ tsk salt
1 tsk mejram
1 vitlöksklyfta
1 ½ msk vetemjöl
5 dl vispgrädde

Tillbehör:
Kokt ris, ev kokt med lite saffran eller gurkmeja

1. Putsa fläskfilén och skär den i tjocka skivor som bultas lätt. Skär korven i bitar.
2. Strimla paprikan. Sila av syltlök, gurka och oliver.
3. Fräs snabbt upp korven i en stekgryta och ta upp den.
4. Bryn fläskfilén i smör. Peppra, salta, krydda med mejram, pressa ner vitlök och strö över mjölet.
5. Lägg tillbaka korv och blanda ner paprika, syltlök, gurka, oliver och grädde.
6. Koka grytan 5 min. Smaka av. Späd eventuellt med gurkspad och servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...