tisdag 5 april 2011

Ugnsbakad torsk med tapenade

Häromdagen tillagade jag färsk torsk med tapenade-täcke (olivröra). Att tillaga fisk är otroligt enkelt och det går fort. Men jag är inte så hemma med det så därför gör jag tyvärr inte fisk så ofta men jag har börjat försöka mer och mer och inser att det är lätt. En huvudregel när man ugnsbakar är att inte ha så hög värme. Tapenade är en stor favorit hos mig. Jag gör alltid min egen och det blir så gott och det är superenkelt. Plus att man får välja själv hur man vill att den ska smaka :) Jag tycker inte om sardeller som egentligen ska vara i så det skippar jag och det funkar så bra utan det :)

Så mixa ihop din egna tapenade och lägg den sedan på torsken och ha den i ungefär 20 min i 150 grader. Nu gäller denna färsk och tinad torsk. Till detta gjorde jag en tomat- och avocadosallad med lök, citron och olivolja. Receptet på tapenaden ser ni nedan.




Tapenade
4-5 port.
1 vitlöksklyfta,
1½ dl svarta oliver utan kärnor,
4-5 sardellfiléer (går att utesluta som jag gör),
1 msk kapris,
1-2 msk pressad citronsaft,
5 msk olivolja,
2 msk hackad färsk basilika,
nymalen svartpeppar.
Skala vitlök. Blanda vitlök, oliver, sardellfiléer, kapris, citronsaft, olja, basilika och svartpeppar till en grynig massa i en matberedare eller mixer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...