onsdag 19 december 2012

Pepparkakskladdkaka


I söndags hade jag ett litet glöggmingel för familjen och ett par vänner. Tycker det är mysigt att få träffas och umgås en stund och speciellt nu inför julen.
Började med att servera glögg (såklart) :). Därefter bjöd jag på lite olika tilltugg som smördegsrullar, tunnbrödrullar, laxrullar, lite charkuterier, löjromscheesecake och pepparkakor med mögelost.
Sedan blev det lite fika med pepparkakaskladdkaka samt cupcakes. Sen var vi mätta :)
Pepparkakskladdkaka är första gången jag gör. Det blev mycket gott. Kändes nästan som att äta pepparkaksdeg och det är ju godare än själva pepparkakorna för min del.
Mycket enkelt att göra som med alla kladdkakor. Så ett litet tips så här inför julen ifall ni får gäster och ni inte vill lägga ner så mycket tid på förberedelser. Eller rent av för att man gillar pepparkakor.
Jag pudrade över lite florsocker och hade på egengjorda snögubbar i sockerpasta som slutfinish.

Pepparkakskladdkaka

4½ dl strösocker
2 1/4 dl vetemjöl
3 ägg
135 g smält smör
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk mald kryddnejlika
½ tsk kardemumma
1/4 tsk salt
1 krm svartpeppar

Sätt ugnen på 200 grader (180 grader om det är varmluftsugn).
Smöra en form med löstagbar kant, ca 24 cm.
Blanda ihop alla ingredienser utan att vispa, gärna det smälta fettet sist.
Häll smeten i formen.
Grädda i 25 minuter i mitten av ugnen (då blev min bra).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...