tisdag 15 januari 2013

Lax i thaisås


 
Jag hoppas ni alla har haft en riktigt skön helg. Jag har haft det väldigt slappt och skönt. Har bakat och gjort nya maträtter. Man behöver lite nya recept då och då. Lax i thaisås är en av dem. Mycket gott och fräscht. Absolut en rätt jag kommer göra flera gånger. Till det serverade jag ris men man kan ta det man själv känner för. Det var enkelt och det gick fort. Sånt gillar vi :)

Lax i thaisås
4 pers

600 g lax
0,5 st purjolök
1 vitlöksklyfta
1 röd chili
1 msk solrosolja
2 msk röd currypasta
3 dl kokosmjölk
1 lime, pressad saft
1 dl hackad färsk koriander
150 g sockerärtor
70 g babyspenat
1 krm salt
1 krm peppar

Ta bort ev ben från laxen och skär den i tärningar. Snitta, skölj och skiva purjolöken. Skala och hacka vitlöken. Dela, kärna ur och finhacka chilin.
Hetta upp olja i en stekpanna eller kastrull och fräs purjolök, vitlök, chili och currypasta. Tillsätt kokosmjölken och koka upp. Tillsätt laxtärningar och limesaft. Sjud några minuter.
Rör försiktigt i koriander, sockerärtor och babyspenat så att inte tärningarna går sönder.
Smaka av med salt, peppar och ev mer limesaft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...