söndag 5 maj 2013

Chokladcupcakes med nutellafrosting

Igår var tillbringade jag min dag hos mina föräldrar. Våren är här och värmen börjar så smått infinna sig. Senare på dagen kom även min syster och systerson. Vi hade det trevligt och umgicks. Var en stund i lekparken där jag även passa på att gunga som var några år sen sist och det var riktigt härligt och roligt. Märker dock att man är lite bredare över höfterna nuförtiden :)
Sedan bjöd mina föräldrar oss på helstekt oxfilé, stekt potatis, rödvinssås, getostkräm, kantareller och haricot verts med lök och paprika. Ingen dålig middag alls. Njöt av varenda bit. Fantastiskt gott!
Sedan blev det fika och jag hade gjort nedan cupcakes och tagit med mig. Chokladcupcakes med nutellafrosting. Det är Leilas recept på cupcakesen och sen en egen ihopblandning av frostingen.
Recept nedan.
En riktigt härlig dag med familjen!




Chokladcupcakes med nutellafrosting
12 st

3 ekologiska ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 gram smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao av god kvalitet
1 nypa salt
100 gram mörk kvalitetschoklad 70%


1. Sätt ugnen på 175 grader. (varmluft)
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Smält smör, häll i gräddfil och kaffe och blanda det sedan med äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Hacka mörk choklad grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten).Blanda ner din smälta choklad i smeten.
6.
Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.                    
7. Grädda dina chocolate cupcakes i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.

Nutellafrosting:
25 gram smör
200 Cream cheese
2 dl florsocker
ca 2-3 msk nutella

Vispa rumstempererat smör och cream cheese med elvisp till en slät smet.
Tillsätt sedan florsocker och vispa ihop.
Rör ner nutella efter smak och tycke.
Ställ gärna in frostingen en stund i kylskåpet så blir den lite fastare och lättare om man vill spritsa på frostingen.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...