fredag 9 augusti 2013

Key lime pie i glas

Igår hade jag en liten middag hemma. Till dessert gjorde jag en Key lime pie men som serveras i glas.
Jag tycker om desserter som går att förbereda så man slipper stå med allt när gästerna är här.
Det var en väldigt enkel dessert att göra. Den var mycket god och lagom syrlig och fräsch. Den känns inte lika tung som vissa andra desserter kan göra efter en middag. Utan en lättare avslutning. En dessert som jag kommer göra flera gånger.
                                           

Key lime pie i glas (4 port)

1 gelatinblad
8 digestivekex
½ tsk mald kanel
1 dl vispgrädde
1 burk sötad kondenserad mjölk, ca 400 g
1 lime, finrivet skal och saft

Garnering
1 kiwi
Resten av kaksmulorna från digestivekexen

1. Lägg gelatinbladet i kallt vatten i ca 5 min.
2. Krossa kexen till smulor och blanda dem med kanel. Fördela smulorna i fyra glas men spara dock ca 1/3 att ha till garnering.
3. Vispa grädden. Rör ner kondenserad mjölk och limeskal.
4. Koka upp limesaften i en kastrull. Ta kastrullen från plattan, krama ur gelatinet och låt det smälta i den varma saften. Rör sedan ner det i gräddblandningen.
5. Fördela smeten i glasen. Ställ dem i kylen i minst 2 timmar eller gärna över natten.
6. Skala kiwin och skär den i mindre bitar. Garnera desserten med kiwi och resten av smulorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...