söndag 20 oktober 2013

Chokladpannacotta med lakritsmarinerade hallon

Ja, det var ett tag sen jag uppdaterade sist. Jag har haft semester i värmen och solat och badat. Sen har jag mått lite smådåligt efter jag kommit hem och har knappt vistats i köket. Men nu i helgen har jag tagit igen en del. Har blivit dessert både lördag och söndag :)
Igår gjorde jag en fantastisk god chokladpannacotta där jag marinerade färska hallon i lakrits.
Riktigt gott och man kände alla smakerna och inget tog över. Len och god pannacotta.
Kommer göras flera gånger.
                             

Chokladpannacotta med lakritsmarinerade hallon
4 port

1 st gelatinblad
75 g ljus choklad
2 dl grädde
1 krm vaniljpulver

Blötlägg gelatinet i kallt vatten. Häll upp grädden i en kastrull, hacka chokladen och tillsätt den tillsammans med vaniljen. Värm grädden tills chokladen smält. OBS! Grädden får ej koka.
Krama ur gelatinet och rör ner det i grädden. Häll upp i portionsformar och låt stå kallt i ca tre timmar.

Lakritsmarinerade hallon

1 dl vatten
1/4 dl socker
1 tsk lakritspulver
125 g färska hallon

Koka upp vatten och socker till sockret har smält. Drag sedan från plattan och låt svalna och ha sedan i lakritspulvret och rör om. Häll det över hallonen och låt dra i minst en timma.
Dekorera sedan med hallonen på pannacottan och häll gärna över lite av lakritsmarinaden om du vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...