måndag 9 december 2013

Saffransrutor med kanelfras

Nu är vi inne i december och andra advent har hunnit passera. Tiden rusar iväg och om ca 2 veckor är det julafton. Ser fram emot lite julledighet och umgås med familj och vänner.
Till första advent bakade jag saffransrutor från tidningen Hembakat. Härligt saftiga och med en gott kaneltäcke på. Det var mycket enkelt att baka dessa och de kommer gå åt som smör. Rätt mäktiga så man behöver inte göra så stora rutor.
Dessa kommer jag göra flera gånger. Men jag dekorerade inte med apelsinrasp som det står i receptet men jag tror det blir en god kombination.

                                      

Saffransrutor med kanelfras & apelsinrasp
16-20 bitar

200 g smör
2 1/4 dl socker
2 ägg
½ g saffran
3 dl filmjölk
1 msk bakpulver
4½ dl vetemjöl

Kanelfras
200 g smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
ca 2 msk kanel

Dekoration
1 apelsin, rivet skal

1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Vispa smör och socker vitt och pösigt. Tillsätt äggen och vispa en stund till.
3. Rör ut saffranet i filmjölken och tillsätt det i smeten. Vänd ner bakpulver och mjöl i smeten och rör om.
4. Smörj och bröa en långpanna, 20*30 cm. Häll i smeten och grädda kakan mitt i ugnen i ca 25 min. Ta sedan ut den utan att stänga av ugnen.
5. Kanelfras: Rör ihop smör, socker, mjöl och kanel till en smulig massa och strö det över kakan. Grädda kakan i ytterligare 10-15 min. Låt den svalna i formen.
6. Strö rivet apelsinskal över kakan och skär den i rutor med en vass kniv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...