torsdag 2 oktober 2014

Dillbakad torskrygg med fänkål, saffran och tomat

Måste bara tipsa om denna goda fiskrätt! Mycket smak och känns lite smålyxig med saffranssås och speciellt då jag gjorde den mitt i veckan. Jag fullkomligt sluka rätten.
Receptet hitta jag på ICA's app i telefonen. Rekommenderar verkligen deras receptsamling där jag hittar mycket gott och som jag ofta använder mig av.
Så det här är en rätt som kommer göras flera gånger. Kul när man hittar recept som är godare än man hade förväntat sig :)

                                          

Dillbakad torskrygg med fänkål, saffran och tomat
4 port

Torsk:

4 portionsbitar torskrygg
2 tsk dillfrön
1 tsk fänkålsfrö
½ tsk grovmalen svartpeppar
2 tsk rårörsocker
2 tsk salt

Sås:

4 bananschalottenlökar
1 stor fänkål
2 msk smör
½ g saffran
3 dl kycklingbuljong (vatten och buljongtärning eller fond)
2 dl vispgrädde
salt och peppar
½ citron
250 g körsbärstomater
1 kruka dill

1. Torsk: Tina fisken om den är fryst.
2. Sätt ugnen på 100 grader.
3. Mortla kryddorna fint tillsammans med socker och salt.
4. Strö kryddblandningen runt om fisken. Låt den stå framme i rumstemperatur ca 30 minuter.
5. Sås: Skala och skiva löken. Ansa och strimla fänkålen. Spar fänkålsdillen.
6. Fräs lök och fänkål sakta i smöret i en kastrull. Rör ner saffran och fräs med grönsakerna. Tillsätt buljong och grädde och koka sakta ca 15 minuter.Smaksätt med salt, peppar och några droppar citronsaft.
7. Torsk: Lägg fisken i en ugnssäker form, sätt in formen mitt i ugnen 15-20 minuter eller tills innertemperaturen är 56 grader.
8. Dela tomaterna i halvor. Skär dill och fänkålsdill grovt. Lägg tomater, dill och fänkålsdill i saffranssåsen och koka upp.
9. Till servering: Servera fisken med grönsakerna i såsen tillsammans med kokt potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...